کلم بروکلی و خواص آن

کلم بروکلی و خواص آن

کلم بروکلی و خواص آن

کلم بروکلی خواص،کلم بروکلی و لاغری،کلم بروکلی طرز پخت،کلم بروکلی در بارداری،کلم بروکلی نفخ

کلم بروکلی گیاه پر خاصیتی است که به دلیل ناآشنایی با آن کمتر مصرف می شود. لازم به ذکر است که کلم بروکلی به دلیل ترکیبات خاص خود یکی از سبزی‌های ضد سرطان شناخته شده است. در واقع به دلیل وجود «فلاوونوئیدها» به خصوص«سولفورافن» بروکلی را به‌عنوان سبزی ضدسرطان می‌شناسند. البته مصرف کلم بروکلی مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه در قفسه سینه می‌شود و برای درمان سرطان مفید می باشد. بهتر است بدانید که کلم بروکلی دارای ترکیباتی می باشد که اعصاب را تقویت نموده‌، دید چشم را بهبود می‌بخشد و پوست را زیبا می‌نماید. پس بروکلی را بیشتر بشناسید و آن را به رژیم غذایی‌تان هدایت فرمایید.

کلم بروکلی،خواص کلم بروکلی

اصل و نسب بروکلی را بشناسید
برخی‌ها عقیده دارند بروکلی شبیه یک دسته گل سبز رنگ است. در واقع این سبزی بومی کشور ایتالیاست و مصرف آن از ۶ قرن پیش از میلاد مسیح شایع بوده است. جالب است بدانید که ایتالیایی‌ها به این سبزی بروکولو می‌گویند که معنی آن گل روی کلم است. در واقع این واژه ریشه لاتین دارد که معنی آن بازو یا شاخه است که به شکل درخت مانند این سبزی مربوط می‌گردد. این سبزی به صورت آبپز همراه خوراک‌ها یا به صورت خام در سالاد مصرف می‌نمایند.

جالب است بدانید که مصرف کلم بروکلی به خصوص برای خانم‌های یائسه بسیار مفید است چون عوارض یائسگی را کنترل می‌نماید. در واقع کلم بروکلی سرشار از کاروتن‌، ویتامین‌های گروهB و C، فولیک اسید‌، پتاسیم‌، ‌اندکی سدیم‌، آهن‌، کلسیم‌، سلنیوم (در ساقه)، فلاوونوئیدها و سولفورافن است. نیازی به توضیح نیست که با این همه ترکیبات مفید، پیشنهاد می‌گردد مصرف آن در سبد غذایی خانواده قرار گیرد.

کلم بروکلی،خواص کلم بروکلی

جالب است بدانید که بروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می دهد.لازم به ذکر است که اگر در فکر از بین بردن سموم و مواد زائد بدن‌تان هستید، نیم‌نگاهی هم به کلم بروکلی داشته باشید. البته در این کلم پرخاصیت ترکیبات مفیدی وجود دارد که پل ه‌پله مراحل سم‌زدایی بدن را انجام می‌دهد.

سلامت قلب و رگ‌ها به وسیله کلم بروکلی
بهتر است بدانید که کلم بروکلی در کنار خواص مختلفش به مهم‌ترین عضو بدن شما هم سود می‌رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، به تقویت رگ‌های خونی یاری می رساند. البته سولفورافن موجود درکلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از خراب شدن و صدمه به رگ‌های خونی پیشگیری می‌نماید ویتامین‌های گروه B هم در کلم بروکلی یافت می‌شوند که این ویتامین به تنظیم و کاهش هموسیستئین کمک می‌رساند. البته محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می‌گردد و مقدار زیاد آن می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر کند.

کلم بروکلی،خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی راخام، پخته یا بخارپزمصرف کنیم؟
بدنیست بدانید که روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می‌کنید در جذب ریزمغذی‌های کلم بروکلی نقش فراوان دارد. در واقع افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی مدت نپزند و به صورت خام یا نیم‌پز میل نمایند . پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم‌های ضدسرطانی این سبزی مفید می‌شود و بخار پز کردن آن به مدت ۲۰ دقیقه، سه دقیقه قرار دادن بروکلی در مایکروویو و تفت دادن آن به مدت ۵ دقیقه تاثیر قابل توجهی بر خاصیت‌های آن برجای نمی‌گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی نماید . البته بروکلی خام همه ریزمغذی‌های ضروری را دارد، از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزار‌دهنده نمی‌شوید، بهتر است بروکلی را خام میل فرمایید..

آیا کلم بروکلی خطر هم دارد؟
به‌طور کلی مصرف کلم بروکلی برای افراد مختلف ضرری ندارد و هیچ نوع تهدید جدی یا اثر جانبی مخربی ایجاد نمی‌کند اما مهم‌ترین مشکلی که امکان داردبا مصرف مقدار زیادی بروکلی پیش بیاید، التهاب روده یا افزایش گاز روده است که به دلیل مقادیر فراوان فیبر موجود در بروکلی ایجاد می‌ گردد البته این خاصیتی است که در همه انواع کلم‌ها دیده می‌شود اما خواص مفید آن به‌قدری غالب است که می‌ارزد بروکلی را به‌طور متعادل در رژیم غذایی‌تان قرار دهید و در وعده های غذایی خود استفاده نمایید.

کلم بروکلی،خواص کلم بروکلی

بهتر است بدانید که علاوه بر این به‌گفته متخصصان دانشکده پزشکی اوهایو، بهتر است افرادی که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی اجتناب کنند چون کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌ گردد که این موضوع می‌تواند در مورد بیمارانی که باید خون رقیق داشته باشد خطرآفرین باشد یا تاثیر داروها را مختلف کند. در واقع از این رو به افرادی که داروهای رقیق‌کننده غلطت خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از خوردن کلم بروکلی اجتناب کنند.با توجه به خواص فوق العاده این سبزی لطفا مصرف کنید.

کلم بروکلی و خواص آن

مطالب مرتبط:

کاهو

هویج

کرفس




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روغن شترمرغ اصل
تاریخ : دو شنبه 14 دی 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: